Socius Community

Storyboard online-cursus jongvolwassenen rond zelfvertrouwen

Ik heb me gewaagd aan Linoit om het storyboard van onze voorlopige online-cursus voor jongvolwassenen voor te stellen: http://linoit.com/users/mariandegroof/canvases/Online%20cursus%20jongvolwassenen

In het kort:
– De cursus loopt over 4 weken. De deelnemers krijgen elke week een filmpje toegestuurd met een aantal opdrachten.
– De deelnemers kunnen kiezen voor minder of meer intensieve begeleiding tijdens de cursus
* minst intensief: delen over de opdrachten in een besloten facebook-groep: zo kunnen ze uitwisselen, leren van elkaar,… Hier zal ook een begeleider aanwezig zijn om feedback te geven
* matig intensief: ook delen in de besloten facebook-groep + daarnaast persoonlijk uitwisselen met een begeleider over de opdrachten via mail (de deelnemer stuurt iets door over de opdracht en ontvangt hierop persoonlijke feedback van de begeleider via mail)
* intensief: delen in de besloten facebook-groep + persoonlijke uitwisselen met een begeleider + 3 (skype-)gesprekken met een begeleider (deze gesprekken kunnen tijdens het online-traject tot 3 maanden nadien plaats vinden)
De bedoeling is om de weinig intensieve versie heel goedkoop te houden zodat dit geen drempel hoeft te zijn voor deelname. Voor de meest intensievere versies zal de kostprijs hoger liggen.

-Om de cursus bekend te maken zullen we ook een intro-filmpje maken en verspreiden via facebook.
– Zo’n 2 maanden na de cursus ontvangen de deelnemers opnieuw een filmpje met enkele werkbladen om te polsen naar hoe het intussen gaat en te peilen naar wat/wie ze nodig hebben om verder te kunnen

Marian De Groof


Bewerken

7 Reacties op “Storyboard online-cursus jongvolwassenen rond zelfvertrouwen

  • Inmiddels zijn we stilaan in de prototype-fase aan het komen.
    Misschien het ogenblik om toch nog eens goed na te denken over de keuze van Facebook als platform. Zelf zou ik toch bedenkingen hebben om intieme informatie te delen, als je weet wat Facebook allemaal met je data doet…

    Wellicht zou het je geloofwaardigheid ten goede komen als je een platform gebruikt waar de privacy meer gegarandeerd is, zoals Humhub bijvoorbeeld: zie https://community.socius.be/onderwerp/platformen-voor-e-learning/

    Bovendien kan je dit platform meer naar je hand zetten (de functionaliteit is rijker dan een Facebookgroep) en een uiterlijk geven dat aansluit bij de grafische stijl van je organisatie.

    Wat denk je?

    • Een late dankjewel voor de feedback op ons storyboard!
      Ik heb intussen het stuk over prototypes al vluchtig doorgenomen en ben helemaal akkoord dat het beter zal zijn om een ander platform te gebruiken dan Facebook. Ik bekijk de mogelijkheden en ga ermee aan de slag!

      En ook goed dat je me eraan herinnert om bij de bronnen ook het voorzien van de procedurele informatie op te nemen! Dit is inderdaad belangrijk voor een online-cursus!

      Wat de ‘voorbereidende video’ en de ‘intro video’ betreft:
      – we dachten een ‘voorbereidende video’ te maken als promofilmpje om te verspreiden via facebook, dus gewoon een filmpje met wat uitleg over de cursus dat zin doet geven om mee te doen
      – en de ‘intro video’ is dan bedoeld als eerste echte filmpje binnen de cursus waar er praktische uitleg gegeven wordt over hoe alles in zijn werk zal gaan enzo. Dit wordt dan alleen gezien door de echte deelnemers van de cursus, terwijl het ‘voorbereidend filmpje’ (of misschien noemen we het beter promofilmpje) door iedereen gezien kan worden.

      Groetjes,
      Marian

      • We hebben vandaag de technische mogelijkheden eens doorgenomen om de online-cursus te realiseren. We kennen hier niet zoveel van dus willen onze ideeën daarom graag eens aftoetsen. We dachten eraan om:
        – Capisj te gebruiken om de online-cursus in te maken (dit lijkt fris en jong van uitstraling en daarom goed voor jongvolwassenen)
        – Eventueel gebruiken we H5P om interactieve leerobjecten te maken en integreren we dit in Capisj
        – Voor het opzetten van een eigen sociaal netwerk zouden we Buddypress willen gebruiken. We hebben een wordpress-website, dus dit zou moeten lukken. Ik vraag me alleen af hoe we onze cursus op Capisj kunnen verbinden met WordPress: is dit best gewoon via een link? En is het een probleem dat het reageren dan op een andere plaats gebeurt, namelijk op onze wordpress-website via Buddypress?

        Een andere vraag die wat los hiervan staat is dat we er voor het maken van de filmpjes aan denken om dit in samenwerking met een externe firma te doen omdat we hier zelf niet zoveel van kennen. Lijkt jullie dit wenselijk? Met andere woorden: hoe belangrijk is het volgens jullie dat een filmpje er voor een dergelijke cursus heel mooi en ‘af’ uitziet? Kunnen we misschien ook met de online cursus van de Odisee hogeschool aan de slag om kennisclips te maken?

      • Op de vraag Capisj-Wordpress heb je onze reactie al kunnen lezen: https://community.socius.be/onderwerp/online-cursussen-maken-op-capisj/.

        Wat video betreft: daar zijn heel wat mogelijkheden die niet allemaal professionele ondersteuning nodig hebben. Bekijk bv eens https://lumen5.com/ of moovly.com als manier om heel eenvoudig promofilmpjes te maken voor sociale media. Zie bv http://www.socius.be/motieven-van-vrijwilligers/

        Ook voor kennisclips kan Moovly heel nuttig zijn. Maar je komt soms ook al een heel eind door gewoon een powerpointpresentatie om te zetten naar video en er een commentaartekst aan toe te voegen; iets wat je makkelijk zelf kan.

        Hoe dan ook lijkt het mij wel van belang dat de filmpjes van goede kwaliteit zijn, dus is wat ondersteuning door een professioneel bedrijf zeker meegenomen.

        Het ene filmpje is natuurlijk het andere niet; wat hebben jullie concreet in gedachten?

  • Beste Marian, dat je de deelname heel laagdrempelig houdt is een sterke troef.

    Voorzien jullie ook technische support, bijvoorbeeld met een korte leidraad over hoe je aan de slag gaat met facebookgroepen? Het grote succes van facebook laat ons vermoeden dat iedereen het gebruikt en ‘kan’ gebruiken, maar dit is misschien niet zo. Er is nog altijd een grote groep mensen die geen facebookaccount heeft.

    Het storyboard is knap werk, goed overdacht en heel gedetailleerd uitgewerkt. Nog een kleine technische kanttekening hierbij: als ik het storybaord voor de eerst keer opende, zag ik dat aan de rechterkant een stuk verborgen blijft. Het duurde een tijdje voor ik doorhad dat je het bord kunt vastnemen met de cursor en het zo kunt verplaatsen over je scherm 🙂

  • Mooi ontwerp!
    Hiermee kan je zeker aan de slag om dit leertraject concreet uit te werken.
    Het idee om de begeleiding in lagen aan te bieden, van minder tot meer intensief, is leuk en helpt misschien de drempel te verlagen.
    Het systeem van video + werkbladen + Facebookgroep is helder gestructureerd.

    Een paar vragen en verbetersuggesties toch:
    – Hoe zit dat met voorbereidende video (8 min) en introvideo (5 min)? Wat is het onderscheid?
    – Bij de bronnen ontbreekt een deel, namelijk: hoe moet de cursist te werk gaan? Bijvoorbeeld: spelregels van de Facebookgroep, hoe werkt Skype,… Zeker bij online leren is procedurele informatie belangrijk.

    Maar dat zijn dingen die in de volgende fase wel op hun plooi gaan vallen!

Comments are closed.